۵ روش برای حفظ امنیت کودکان در فضای مجازی

از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در عصر حاضر، حفظ امنیت کودکان در فضای آنلاین است. سهولت دسترسی به اینترنت و استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند، راه را برای وقوع جرایم سایبری علیه کودکان همچون آزارهای جنسی در فضای مجازی، هموارتر کرده است.

معمولا، نظارت بر فعالیت کودکان و محافظت از آنان در برابر آسیب‌های فضای مجازی، در کامپیوتر و یا دستگاه‌های اشتراکی که قابل رصد توسط والدین هستند، ساده‌تر از گوشی‌های موبایل است. اما امروزه داشتن گوشی موبایل حتی برای کودکان زیر 12 سال به امری رایج تبدیل شده و همین موضوع اهمیت آگاهی والدین از خطرات موجود در این بستر را دو چندان می‌کند.

نکاتی که در ادامه بیان می‌شود، به بالا بردن امنیت کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کمک خواهد کرد:

۱- گوشی آلوده نخرید!

زمانی که برای اولین بار تصمیم به خرید گوشی موبایل و یا تبلت برای فرزندتان می‌گیرید، باید تمام جوانب را سنجیده و از خطرات آن اگاه باشید. بسیاری از خانواده‌ها گوشی کارکرده خود و یا دیگران را در اختیار فرزندانشان می‌گذارند. حتی در صورتی که تمام اطلاعات گوشی کاملا پاک شده باشد، احتمال آلوده بودن سیستم به بدافزار وجود دارد و همین موجب به دردسر افتادن فرزندتان خواهد شد.

بنابراین، بهتر است گوشی که برای فرزندتان تهیه می‌کنید از مرکز معتبری تهیه کرده باشید و در صورت استفاه از گوشی‌های کار کرده، با کمک گرفتن از کارشناسان، از نبود هرگونه آلودگی بدافزاری در سیستم مطمئن شوید.

۲- کودکان و حملات فیشینگ

حملات فیشینگ یکی از انواع حملات سایبری شایع هستند که از میان کودکان و یا افراد کم اطلاع بیشتر قربانی می‌گیرند. لینک‌ها و سایت‌های فیشینگ معمولا مشخصه‌های شناخته شده‌ای دارند اما کودکان قادر به تشخیص آنها نیستند.

در نتیجه، لازم است که والدین نشانه‌های لینک‌های جعلی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند تا روی هر لینکی کلیک نکنند و یا در صورتی که فرستنده پیامی را نمی‌شناسند، آن را باز نکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیشینگ به لینک زیر مراجعه نمایید.

۳- از ورود بدافزارها به سیستم جلوگیری کنید

بسیاری اوقات کودکان به دلیل کنجکاوی برای نصب برنامه‌های مختلف و یا علاقه به بازی‌های موبایلی و کامپیوتری، برنامه‌های مختلفی را از منابع غیرمعتبر دانلود و نصب می‌کنند و سبب ورود ناخواسته بدافزارها به سیستم می‌شوند. حتما، درباره بدافزارها و خطرات آلودگی سیستم با کودکان گفتگو کنید. همچنین، نصب آنتی ویروس مطمئن و یا ابزارهای کنترل والدین، به محافظت هر چه بیشتر از گوشی کودک شما کمک خواهد کرد.

Padvish Parental Control

۴- سریع از کوره در نروید!

به کودکان نشان دهید که متوجه اهمیت و نقش پر رنگ تکنولوژی و اینترنت در زندگی آنها هستید. مطالعات نشان می‌دهد که در مواقع بحرانی، بسیاری از کودکان و نوجوانان به سراغ پدر و مادرشان نمی‌روند، چرا که از این واهمه دارند که درکشان نکنند و یا آنها را از استفاده از کامپیوتر و موبایلشان منع کنند.

در نتیجه، پیش از هر گونه اتفاقی، با گفتگو درباره امنیت فضای مجازی، اعتماد آنها را جلب کنید و به جای توبیخ و سرزنش در زمان بروز مشکل، با دقت به صحبت‌هایشان گوش دهید و به دنبال راهکار مناسب باشید.

۵- ارتباط با افراد در شبکه‌های اجتماعی را به کودکان آموزش دهید

به کودکان یادآوری کنید که زمانی که مطلب و یا عکسی را در فضای اینترنت به اشتراک گذاشتند، نمی‌توانند آن را به طور کامل حذف کنند. همچنین، اطلاعات شخصی مثل عکس‌های خصوصی و خانوادگی، آدرس، شماره تلفن، وضعیت مالی خانواده و یا کد ملی از اطلاعاتی هستند که باید شخصی بمانند. علاوه بر آموزش به کودکان، می‌توانید با استفاده از ابزارهای کنترل والدین (Parental control) از انتشار اطلاعات و عکس‌های خصوصی خود در اینترنت جلوگیری کنید.

در آخر همیشه به خاطر داشته باشید که محافظت حداکثری از کودکان در فضای مجازی، تنها با پیشگیری و اقدام به موقع والدین امکان‌پذیر خواهد شد. با پادویش پرنتال کنترل، می‌توانید از حریم خصوصی خود و کودکانتان محافظت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پادویش پرنتال کنترل، به سایت پادویش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *