مراقب بدافزارهای اندرویدی مذهبی در ماه محرم باشید

Moharram

بدافزارنویسان همواره به دنبال فرصتی هستند تا به فراخور شرایط، محصولات جدیدی منتشر و افراد بیشتری را در دام خود گرفتار کنند.

با نزدیک شدن به ماه محرم و اقبال عمومی از برنامه‌های اندرویدی مذهبی با موضاعاتی همچون عزاداری و نوحه سرایی، بدافزارهای متعددی با این موضوع در بازار‌های اندرویدی ایرانی مشاهده شده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو شدن اکثر مراسم‌های حضوری امسال، کلیپ‌های عزاداری و برنامه‌های مذهبی به طور گسترده‌ای در کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی بین افراد رد و بدل می‌شوند. از آنجایی که خطر شیوع گسترده فایل‌های بدافزاری در قالب‌های گوناگون کاربران را تهدید می‌کند، هوشیاری و توجه بیشتر افراد به رعایت نکات امنیتی در فضای مجازی مورد نیاز است.

به گزارش آزمایشگاه تحلیل بدافزار پادویش، برنامه اندرویدی نوای محرم و مداحی عاشورا یکی از بدافزارهای مذهبی و از خانواده تبلیغ‌افزارهاست که در روزهای گذشته و در بازار‌های اندرویدی مشاهده شده است. این بدافزار، عضو خانواده‌ای به نام Notifyer بوده و با استفاده از سرویس‌های ارسال اعلان به کاربران، اعلان‌های تبلیغاتی نمایش می‌دهد. بنابراین، عمده فعالیت این بدافزار، نمایش تبلیغات با موضوعات مختلف و در اکثر مواقع آزاردهنده و مخرب است. اما با دانلود و نصب این برنامه، علاوه بر مواجه شدن با حجم انبوهی از اعلان‌های تبلیغاتی، دسترسی‌های متعددی از بخش‌های مختلف گوشی به بدافزارنویس داده می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  1. لیست کامل تماس‌های گوشی کاربر بر اساس مشخصات آنها (شماره، ID، مدت زمان مکالمه، اسم، روز و…)
  2. لیست مخاطبین و تمام شماره‌های تلفن مخاطبین
  3. در صورت وجود، عکس پیوست شده برای هر مخاطب در گوشی کاربر
  4. آدرس‌های ایمیل مخاطبین کاربر
  5. لیست ایمیل‌های دریافتی و یا ارسالی کاربر
آنتی ویروس پادویش، این بدافزار را شناسایی و از سیستم شما محافظت می‌کند. شما می‌توانید برای دیدن جزئیات فنی از تحلیل این بدافزار و روش مقابله و پاک‌سازی سیستم به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *