جاسوس افزار InfoStealer

زمانی که با گوشی موبایل خود مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید، ممکن است برنامه‌های بسیاری فعالیت شما و اطلاعات شخصی‌تان را زیر نظر داشته باشند. این گونه بدافزارها که برای اهداف جاسوسی و سرقت اطلاعات شخصی و سازمانی کاربران مورد استفاده مجرمان سایبری قرار می‌گیرند، جاسوس افزار نامیده می‌شوند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، جاسوس افزارها به طور پنهانی وارد سیستم شده و بر روی گوشی نصب می‌شوند و پس از آن نیز به فعالیت مخفیانه خود ادامه می‌دهند. جاسوس افزارها تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های کاربر بر روی گوشی و یا هرگونه اطلاعاتی را جمع‌آوری و در زمان مناسب برای شخص دیگری ارسال می‌کنند.

یکی از خانواده‌های بدافزاری که به تازگی و در زمان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ منتشر شده، جاسوس افزار InfoStealer است. کاربران اندروید با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری، این اپلیکیشن را نصب می‌کنند و از این راه به هکرها اجازه دسترسی به اطلاعات حساس خود را می‌دهند.

با راه‌اندازی این برنامه، تمامی اطلاعات کاربر مانند نوع سیم کارت و مدل گوشی تا متن پیام‌های کوتاه و لیست مخاطبین جمع‌آوری می‌شوند. در شرایطی که بمباران خبری با محوریت ویروس کرونا و اضطراب ناشی از آن تمامی مردم را احاطه کرده است، افراد تمایل بیشتری به نصب چنین برنامه‌هایی دارند و احتمال اینکه این دسته از برنامه‌ها را از منابع یا مارکت‌های غیرمعتبر دانلود کنند بسیار زیاد است. خانواده InfoStealer تنها یک نمونه از مجموعه برنامه‌های جاسوسی با مضمون کووید-۱۹ است.

آنتی‌ویروس پادویش این بدافزار را شناسایی و از سیستم حذف می‌کند. جهت پیشگیری از ورود این نوع از بدافزارها به گوشی موبایل، مانند همیشه تاکید بر این است که از دانلود و نصب برنامه از منابع و مارکت‌های موبایلی نامعتبر خودداری کنید و به هنگام نصب برنامه‌های موبایلی، به مجوزهای درخواستی دقت کنید. شما می‌توانید برای دیدن جزئیات فنی از تحلیل این بدافزار و روش مقابله و پاک‌سازی سیستم به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *