چند اقدام ساده برای محافظت دربرابر بدافزارهای اندروید

آلوده شدن گوشی به بدافزارها، یکی از مشکلات اساسی کاربران اندروید است. منبع ویروس‌ها ممکن است وب‌سایت های آلوده، کارت حافظه‌ های آلوده و یا حتی کانال های پیام رسان باشند! در اغلب موارد بدافزارها به صورت آگاهانه توسط کاربر، نصب می‌شوند.

در ادامه به راهکارهایی مفید برای جلوگیری از ویروسی شدن اندروید می‌پردازیم.

1. برنامه ‌هایی که برروی دستگاه خود نصب و اجرا می ‌کنید را از فروشگاه ‌های معتبر دانلود و یا خریداری کنید.

اعتبار برنامه هایی که نصب می شوند را می توان با توجه به نویسنده آنها سنجید، چرا که قبل از قرار گرفتن در فروشگاه ها، بارها مورد بررسی قرار می گیرند. خواندن نظرات کاربران هم اقدامی موثر است، کاربران می توانند برای هر برنامه ‌ای، نظرات خودشان را ثبت و به آن ها امتیازات مثبت یا منفی دهند. اگر می بینید تعداد زیادی از کاربران از برنامه ‌ای شکایت کرده اند، از دانلود آن پرهیز کنید.

2. سعی کنید سیستم ‌عامل اندروید شما به ‌روز باشد تا از حمله های ناشی از حفره های امنیتی شناخته شده در امان باشید و همچنین تمام برنامه های نصب شده نیز باید آخرین نسخه باشند.

سازنده های یک برنامه، با عرضه به‌روزرسانی‌های متعدد، برخی حفره های امنیتی را رفع می کنند، پس بهتر است برنامه های حیاتی خود را همواره به روز رسانی کنید. سیستم عامل اندروید هم بهتر است تا حد ممکن، به روز باشد. توجه کنید که به‌روزرسانی‌ها را همیشه از منابع معتبر دانلود کنید، در غیر این صورت ممکن است که در دام لینک های فیشینگ بیفتید.

3. هنگام نصب برنامه ها برروی گوشی به مجوز دسترسی برنامه که از کاربر درخواست می ‌شود متناسب با هر برنامه، باید بسیار توجه شود.

قبل از دانلود یا نصب هر برنامه ای، لیستی از دسترسی های آن به شما نشان داده خواهد شد. با دقت این لیست از دسترسی ها را مطالعه کنید! برنامه های مشکوک، دسترسی به بخش هایی از سیستم عامل را می گیرند که هیچ ارتباطی با کارکرد آن برنامه ندارد. به طور مثال، یک برنامه بازی، چرا باید به شماره های مخاطبین شما دسترسی داشته باشد؟ اگر برنامه ای اجازه دسترسی به بخش هایی از سیستم عامل داشته باشد که نیازی به آن ها ندارد، از دانلود آن خودداری کنید.

4. معمولا به برنامه هایی که از شما دسترسی Admin می خواهند بسیار دقت کنید.

توصیه می شود هر چند وقت یکبار، بررسی کنید در گوشی شما چه برنامه هایی دسترسی Admin دارند.

5. از آخرین نسخه آنتی ‌ویروس اندرویدی که پایگاه داده آن نیز به روز شده می باشد استفاده کنید.

با استفاده از یک برنامه آنتی‌ویروس چند چشم اضافی برای مراقبت از خودتان دارید. این کار به شما در امن نگه داشتن هویتتان در هنگام وب گردی کمک می کند.

6. از وصل شدن به شبکه های WIFI ناامن و غیر مطمئن اجتناب کنید. درصورتی ‌که مجبور به استفاده از شبکه WIFI عمومی شدید، حتما از VPN استفاده کنید تا داده ‌های ورودی و خروجی به صورت رمز شده باشند و خطر لو رفتن اطلاعات شما کاهش یابد.

در بسیاری مکان های عمومی اینترنت WIFI رایگان برای استفاده موجود است. نکته مهم این است که شما باید هنگام اتصال به چنین شبکه های رایگانی مراقب باشید چرا که افراد سودجو می توانند از طریق WIFI عمومی اطلاعات شما را به راحتی بدزدند! قبل از اتصال به این شبکه ها در مورد ارائه دهنده آن و معتبر بودنش اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *