۵ راهکار برای حفاظت از تلفن همراه در تعطیلات

با فرا رسیدن ایام نوروز و تعطیلات سال نو، افراد بسیاری قدم به جاده‌های سفر می‌گذارند. از آنجایی که اکثر ما به تلفن‌های هوشمند خود وابسته‌ایم، حفظ امنیت تلفن همراه و جلوگیری از به سرقت رفتن داده‌های شخصی و مهم در سفر، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. در اینجا نکات ساده‌ای برای حفظ امنیت تلفن‌های همراه هوشمند بیان می‌کنیم تا با خیالی آسوده از تعطیلات نوروز لذت ببرید.

خطراتی که تلفن هوشمند شما را تهدید می‌کند

با توجه به محبوبیت روزافزون گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، تهدیدات و آلودگی‌های موبایلی کشف شده نیز با سرعت بسیار زیادی رو به گسترش‌اند. پس از دوران همه‌گیری ویروس کرونا و رشد سریع فعالیت‌‌های مجازی مانند عملیات بانکی، ویزیت پزشک و یا خرید آنلاین، حجم داده‌های با ارزش ذخیره شده در تلفن‌های همراه افزایش یافته و آنها را به طعمه‌ای مناسب برای مجرمان سایبری تبدیل کرده است.

بنابراین تمامی کاربران، به ویژه افراد مسن و کودکان، در معرض خطرات بالقوه تهدیدات موبایلی قرار دارند. اما، خبر خوب اینکه کاربران می‌توانند با به‌کارگیری نکاتی ساده، از آلودگی به بسیاری از بدافزارهای موبایلی جلوگیری نمایند.

چگونه از اطلاعات شخصی خود حفاظت کنیم؟

  1.  استفاده از محافظان تلفن همراه: بیشتر ما حفاظت سایبری را تنها در خصوص رایانه‌های شخصی به کار می‌بریم، در حالی که تبلت‌ها و دستگاه‌های موبایلی از این قاعده مستثنی نیستند. خواه از برنامه محافظتی پیش فرض گوشی این کار را انجام می‌دهید و یا از نرم‌افزارهای جامع ضد بدافزار استفاده می‌کنید، این قبیل برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که نسبت به خطراتی همچون فایل‌های آلوده آگاه شوید. بنابراین، توصیه می‌شود در صورتی که تاکنون از اطلاعات شخصی خود محافظت نمی‌کردید، پیش از آغاز سفر حتما برنامه ضدویروس مطمئن و متناسب با گوشی خود را نصب کنید.
  2. اتصال به اینترنت در مکان‌های عمومی: زمانی که در هتل اقامت دارید و یا در رستوران و کافه حضور دارید، ممکن است که به وای فای عمومی متصل شوید. در چنین مواقعی، اتصال به VPN در زمان اتصال به شبکه وای فای عمومی، بسیار ضروری است. با این روش، از اطلاعات خصوصی خود در زمانی که آنلاین هستید، حفاظت خواهد شد.
  3. ردیابی گوشی خود را فعال کنید: چه از طریق سیستم عامل تلفن و یا از طریق یک برنامه امنیتی تلفن همراه این کار را انجام دهید، فعال بودن مکان‌یابی در زمان مفقودی به شما کمک خواهد کرد. به ویژه، در صورت به سرقت رفتن تلفن همراه، فعال‌سازی ردیابی به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات خود را به طور کامل پاک کنید.

    روش فعال سازی ردیاب گوگل برای گوشی‌های اندرویدی: Setting > Security & Privacy > Find My Device

    برای مشاهده موقعیت مکانی دستگاه موردنظر، برنامه Find My Device را دانلود کنید و یا لینک https://www.google.com/android/devicemanager را در گوگل سرچ کنید. از این طریق می‌توانید تمامی اطلاعات ذخیره شده در آن را پاک کنید.

  4. دستگاه خود را قفل کنید: علاوه بر امنیت دیجیتال، حفاظت فیزیکی دستگاه نیز امر بسیار مهمی است. احتمال به سرقت رفتن گوشی موبایل در مکان‌های عمومی شلوغ و پر رفت و آمد بسیار بالاتر است. بنابراین، با اطمینان از قفل بودن دستگاه با رمز پیچیده و روش‌هایی مانند قفل تشخیص چهره و اثر انگشت و یا احراز هویت دو مرحله‌ای، از اطلاعات خود محافظت کنید.
  5. مراقب امنیت کودکان در فضای مجازی باشید: والدین بایستی بر فعالیت‌ فرزندان خود در فضای مجازی به ویژه در زمان فراغت و تعطیلات نظارت داشته باشند. مهم است که از چه برنامه‌ای استفاده می‌کنید و برنامه‌های شناخته شده را تنها از منابع معتبر دریافت کنید. می‌توان با ورود به تنظیمات و بررسی مختصات مکانی برای برنامه‌های مختلف، موارد غیر ضروری را غیر فعال کرد. برای مثال یک برنامه هواشناسی و یا بازی نیازی ندارد تا به موقعیت مکانی کودک شما دسترسی داشته باشد. به طور کلی، خدمات مکان‌یابی را تنها برای ردیابی فرزندان و تنها در برنامه‌های مورد نیاز همچون نقشه‌ها فعال کنید.
مقاله مرتبط: ۵ روش برای حفظ امنیت کودکان در فضای مجازی