همستر کامبت از رویا تا واقعیت!

Hamster Kombat

بازی پر مخاطب “Hamster Kombat” دست کم در سه ماه به رکورد جذب حدود ۱۵۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دست یافته است، موفقیتی که برای پلتفرم‌هایی هم‌چون واتس‌اپ، اینستاگرام و تیک‌تاک سال‌ها به طول انجامید. این استقبال چشمگیر را می‌توان مدیون موارد مختلفی مانند سبک بازی ساده و جذاب، فعالیت در بستر تلگرام و شباهت بسیار زیاد به بازی نات‌کوین دانست.

در حال حاضر موج عظیمی از کاربران با انگیزه درآمدزایی به همستر کامبت روی آورده‌اند و انرژی و زمان زیادی را به آن اختصاص می‌دهند. این در حالی است که کسب درآمد از این بازی کماکان در هاله‌ای از ابهام است. این گزارش به تحلیل بازی همستر کامبت و مسائل پیرامون آن پرداخته است.

نحوه انجام بازی

در دنیای رمز ارزها، ایردراپ‌ها (Airdrop) به‌ عنوان یکی از استراتژی‌های موثر بازاریابی شناخته می‌شوند. این روش شامل توزیع رایگان توکن‌ها یا سکه‌های دیجیتال یک پروژه جدید به آدرس‌های کیف‌ پول دیجیتال کاربران است که هدف آن، افزایش آگاهی و جذب مخاطبان اولیه برای پروژه است. همستر کامبت خبرسازترین بازی مبتنی بر تلگرام که با استفاده از این بستر به‌ طور شگفت‌انگیزی در جذب انبوهی از کاربران موفق بوده نیز بر اساس کلیک پایه‌‌گذاری شده است.

این بازی در واقع بر اساس حرکت ساده اما اعتیادآور ضربه زدن به صفحه نمایش صورت می‌گیرد. با هر ضربه، سکه‌هایی استخراج می‌شود که ارز اصلیِ درون بازی است. فرکانس و سرعت ضربه زدن، مستقیماً بر نرخ جمع‌آوری سکه‌ها تأثیر می‌گذارد و آن را به تمرینی جذاب در عکس‌العمل سریع و تلاش مداوم تبدیل می‌کند. بدین ترتیب این عنصر بازی به طور فعال با درگیر کردن بازیکنان، آنها را به افزایش بیش از پیش خروجی سکه‌ها ترغیب می‌کند.

مشکلات امنیتی

یکی از نکات حائز اهمیت، شناسایی منافع احتمالی توسعه‌دهندگان بازی است! تا مشخص شود چه شخص یا اشخاصی بازی را طراحی کرده و توسعه داده‌اند. اما علی‌رغم وجود مخاطبان پرشمار همستر کامبت، تاکنون اطلاع دقیقی از توسعه‌دهندگان این بازی در دست نیست و هیچ گزارش معتبری از پروژه (white paper) مبنی بر اینکه چه افرادی با چه اهدافی این بازی را طراحی کرده‌اند، موجود نیست.

با توجه به استقبال بسیار گسترده، این بازی به شکل‌های گوناگونی از جمله موارد زیر هدف کلاهبرداری قرار گرفته است :

  • وجود بات‌های مشابه همستر کامبت جهت سرقت اطلاعات و کلاهبرداری
  • خرید و فروش اکانت و ارز همستر قبل از لیست شدن رسمی آن
  • دانلود اپلیکشین‌های جانبی جهت افزایش سکه یا پرافیت بازی
  • دریافت هزینه‌های بی‌مورد در قبال آموزش بازی
  • درخواست دسترسی به آدرس کیف پول

در تصویر زیر اگهی‌های مربوط به همستر کامبت در یک برنامه درج آگهی رایگان قابل مشاهده است:

اگهی های مر بوط به همستر کامبت در برنامه درج آگهی رایگان

سرور این بازی همانند سایر ایردراپ‌های تلگرامی، اطلاعاتی مانند موارد زیر را از سمت کاربر دریافت می‌کند:

  • آیدی تلگرام کاربر
  • نام و نام خانوادگی درج شده در تلگرام کاربر
  • کد زبان کاربر
  • تاییدیه ارسال پیام خصوصی به کاربر
  •  timestamp احراز هویت کاربر
  • شماره نسخه اپلیکیشن‌وب تلگرام
  • نوع پلتفرمی (اندروید، آیفون، ویندوز و ..) که اپلیکیشن‌وب تلگرام در آن اجرا می‌شود

❌ نکته بسیار قابل توجه این است که قبل از لیست شدن بازی در صرافی‌های معتبر از هر گونه خرید و فروش ارز یا اکانت بازی همستر، همچنین اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی یا مالی با افراد دیگر باید خودداری کرد.

❌ نکته مهم دیگر درباره لینک‌های invite موجود در این برنامه است که به منظور افزایش سکه‌ها یا خرید برخی کارت‌های موجود در برنامه مورد نیاز است. این لینک‌ها به این دلیل که در انتهای آدرس خود آیدی تلگرام کاربران را اضافه می‌کنند، از لحاظ امنیتی و سواستفاده‌های احتمالی می‌توانند دردسرساز باشند. این موضوع به طور بالقوه ممکن است منجر به ردیابی فعالیت کاربر یا عضویت او در کانال‌های تبلیغاتی یا مخرب و یا جعل هویت آنها شود.

توصیه‌های امنیتی:

✅ به یاد داشته باشید که با انجام بازی‌هایی از این دست، حتی کلاهبرداری هم نباشند، باز نمی‌توان درآمد کلانی کسب کرد! بنابراین به همستر کامبت صرفا به عنوان سرگرمی نگاه کنید و زمان و انرژی زیادی را در آن تلف نکنید.

✅ به هیچ عنوان از کیف پول اصلی خود جهت اتصال به ایردراپ‌های تلگرام استفاده نکنید. بدین منظور، حتما کیف پول جدید بسازید تا احتمال خالی کردن کیف پولتان وجود نداشته باشد.

✅ هنگام اتصال به ربات‌ همستر (یا دیگر بازی‌های کریپتویی)‌،‌ فقط به ربات رسمی همراه با تیک آبی وصل شوید، اتصال به ربات‌های متفرقه ممکن است اطلاعات شما را در معرض خطر جدی قرار دهد.

✅ کلید خصوصی کیف پول خود را هرگز در اختیار کسی قرار ندهید و از اشتراک‌گذاری تصویر یا عبارات secret recovery کیف پول خود با سایرین خودداری کنید.

✅ هنگام استفاده از تلگرام بهتر است با ابزارهای امنیتی مانند VPNهای معتبر و نصب آنتی‌ویروس پادویش، سطح امنیتی خود را ارتقا دهید.

✅ توصیه می‌شود از رمز تایید دو مرحله‌ای (2FA) مربوط به اکانت‌های تلگرام خود استفاده کنید.

✅ پیش از کلیک بر روی لینک‌های دعوت این نوع بازی‌ها از درستی و صحت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.